maandag 11 mei 2009

Documenten en Verslagen 1




Bij het Pijltje op de afbeelding hierboven is Dhr van den Broek gevonden en verlost van een houten balk door middel van een zaag


Op Zondagmorgen 18 februari 1945 lag iedereen nog te slapen,toen om vijf uur een vliegende bom de dakrand van ons huis raakte en ruim twintig meter verder tegen de worstkeuken van Slagerij Seegers in de Waterstraat 139 tot ontploffing kwam.Ons huis stortte als een kaartenhuis in elkaar.Mijn twee broers zagen kans zich uit de brokstukken te bevrijden en mijn moeder en mijn twee zussen vanuit het puin te halen.Ada was ernstig aan haar bil gewond.Mijn moeder en Troutje mankeerden vrijwel niets.Grote delen van de tussenmuur waren beide slaapkamers ingevallen.Truus was direct dood.Mijn vader werd zwaargewond en met slagaderlijke bloeding naar huize Sancta Maria gebracht waar hij op 20 februari 1945, opvzijn 53e verjaardag,overleed.Die hele reddingsactie is aan mij voorbij gegaan,want ik lag in de woonkamer vastgeklemd onder het puin.Mijn bed was door de instorting de kelderkast ingeschoven en mijn been was door een zware balk gevoelloos geworden.Alles rook naar petroleum.Ik hoorde dat er op een verkeerde plaats naar mij werd gezocht,maar ik had de mond vol stof en rommel en ik kon amper een gil geven.Toen ik gevonden werd,heeft iemand eerst mijn hoofd vrij gemaakt.Het waren de angstigste ogenblikken van mijn leven,want bij het wegtrekken van de kolossale brokstukken en het gezeul aan de zware balk op mijn been dreigde de hoge muur naast mij in te storten.Bovendien kon de kleinste vonk de petroleum doen ontbranden.De Engelsen hebben toen op de een of andere manier het vuur in het kacheltje van de voorkamer gedoofd om te voorkomen dat het naar de petroleum zou overslaan.Ik keek de dood in de ogen,want ik kon geen kant op.Ik hoorde iemand schreeuwen dat ze mijn been moesten afhakken om me tijdig in veiligheid te brengen.Mijn broer ontstak in woede en beet die man toe dat hij beter een zaag kon gaan halen om de balk door te zagen.Toen dat gebeurd was ben ik in mijn ondergoed naar het ziekenhuis gebracht.Toen ik na twee weken naar huis mocht,heb ik ik de kleding gekregen van iemand van mijn postuur die in het ziekenhuis overleden was.Later heb ik gehoord dat er door de bom drie of vier huizen verwoest zijn,maar ik weet niet welke.Mevrouw J.Migchielsen-Brouwer van de Waterstraat 147 en Fransje Dams,een baby van vijf weken uit de Lekstraat 19,waren de andere slachtoffers.Het huis in de Lekstraat was niet ernstig beschadigd,maar de wieg van Fransje sloeg door de luchtdruk om en Fransje viel er uit.Het werd zijn dood.De hele nacht is er in het licht van de koplampen van de Engelse legerauto's in de enorme ravage naar slachtoffers gezocht.Er zijn meer dan twintig gewonden uit het puin gehaald.Veertig mensen waren door die ramp dakloos geworden.



Bron: J.van den Broek

4 opmerkingen:

  1. Ome Johan,

    Wat erg dat U, en de familie dat allemaal heeft moeten meemaken.
    Wel knap dat U het allemaal nog weet, zeker op U leeftijd!

    Berny en Wil van den Hurk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken dit verhaal van mijn vader, de broer van Johan. Ik vermoed dat hij het was die kwaad werd om het been van Johan af te zagen.
    Mijn vader Wielie van den Broek is hierbij ook zijn verloofde verloren.

    Willy van den Broek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn oma heeft aan de V1-bominslag op de hoek van de Biezenstraat-Waterstraat een hersenbeschadiging over gehouden; een bomshellshock, wat een zware druk legde op het gezin. Haar wisselende stemmingen maakten het bij tijd en wijle haast onmogelijk om het bij haar uit te houden. Terwijl ze altijd juist heel rustig en vriendelijk was.

    Extra schrijnend is dat haar oudste zoon net voor zijn 21e verjaardag in januari van dat jaar in één van de werkkampen in Duitsland was overleden. In mei, 10 dagen na de bevrijding, kreeg het gezin daarvan bericht. Zij is er geestelijk eigenlijk nooit meer overheen gekomen. Het gebeuren heeft ook op mijn moeder zijn sporen nagelaten en zoiets ebt eigenlijk nog generaties lang na.

    Loes Heijs-Schouten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste mensen,

    Heden ontvingen we het bericht dat de heer J, van den Broek afgelopen week op 92 jarige leeftijd overleden. De heer van den Broek overleefde ternauwernood de V1 bominslag op 18 februari 1945 in het Waterkwartier en onthulde 65 jaar later met mevrouw Plönes de herinneringsplaquette.

    31-01-2014

    BeantwoordenVerwijderen